انواع لامپ های ال ای دی


انواع لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی ، LEDبه معنی دیود منتشر کننده نورو مخفف Light Emitting  Diode  است. دیودهای نوری از زمانی که اختراع شد تا به امروز تغییرات بسیاری داشته است. امروزه ال ای دی تمام رنگ های موجود در طیف رنگی را به ما ارائه می دهد.

 

انواع لامپ : LED

لامپ های ال ای دی حبابی

لامپ ال ای دی حبابی های پاور حبابی

پنل ال ای دی

ریسه ال ای دی شلنگی و نواری

لامپ ال ای دی گل

لامپ های ال ای دی فیلامنتی

لامپ های ال ای دی هالوژنی COB و SMD

لامپ ال ای دی شمعی

چراغ وال واشر

لامپ ال ای دی قارچی

لامپ ال ای دی زیتونی

لامپ ال ای دی اشکی

لامپ ادیسونی

لامپ اس ام دی SMD

لامپ های SMD نسل جدیدی از ال ای دی ها می باشد که از نصب تعدادی زیادی از ال ای دی ها با توان پایین بر روی یک بُرد کوچک، روشنایی را فراهم می کنند. این ماژول ها از ال ای دی ها با توان بین ۲۰۰ میلی وات تا ۵۰۰ میلی وات استفاده می کنند.این ماژول ها مانند COB ممکن است دارای ترانس برای اتصال مستقیم به برق شهر باشند.وجود ترانس باعث کاهش طول عمر ال ای دی می شود.

 

 لامپ سی او بی COB

نوع دیگرال ای دی ها لامپ سی او بی می باشد در واقع COB مخفف “Chips on Board”(تراشه های روی برد)، تکنولوژی جدیدی  است که از چیدمان چیپ های LED (تراشه های ال ای دی) بر روی صفحه یا همان برد بر روی پایه ای فلزی تشکیل شده است. به این صورت چیپ های COB مانند یک پنل LED یک تکه، به صورت یکنواخت روشن می شوند.

ال ای دی های COB توان بالایی دارند و برای استفاده در پروژکتورها و لامپ های فشرده ی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ال ای دی از نصب چیپ های ال ای دی داخل یک ماژول با فناوری جدید حاصل می شود. این نوع لامپ ها در مدل های مختلفی مانند دایره ای، حلقوی، مربعی و نواری ساخته می شود.

 

انواع لامپ LED موجود در بازار شامل موارد زیر می باشد:

 

لامپ های ال ای دی حبابی

 این لامپ ها نور سفید و درخشانی از خود ساطع می کنند. در حال حاضر از این نوع لامپ ها به عنوان یکی از پر مصرف ترین لامپ های موجود در بازار یاد می شود .لامپ ال ای دی حبابی دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نمایش محصول دارند مانند میوه فروشی ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند. ظاهر خاص این لامپ و زاویه تابش نور ۱۳۵ درجه ای از دیگر ویژگی های این نوع لامپ است.طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های لامپ حبابی است.

 

 لامپ ال ای دی

 

 

لامپ ال ای دی حبابی های پاور حبابی

لامپ ال ای دی پاورحبابی (Bulb Led) همان لامپ ال ای دی است با وات بالا دارای درجه تابش 135 درجه است. عمده تفاوت این دو نوع لامپ ها در میزان نوری می باشد که از خود ساطع می‌ کنند.

 

لامپ ال ای دی پاور

 

لامپ های پاور حبابی  فاقد هر گونه اشعه ماورا بنفش بوده وبا صرفه جویی در انرژِ ی، در برابر تعداد دفعات خاموش و روشن کردن مقاوم می باشد این لامپ های LED از طول عمر بالایی برخوردار است برچسب انرژی این لامپ ها A+  است که نشاندهنده ی رده ی عالی مصرف لامپ می باشد. همچنین حباب لامپ در برابر ضربه مقاوم می باشد نوع سر پیچ  E27 است و از کیفیت بالایی برخوردار است محصول مورد نظر به دلیل عدم تولید گاز های گلخانه یی انتخاب بسیار مناسبی برای دوستداران محیط زیست است.

 

پنل ال ای دی

پنل LED چیست ؟

مخفف عبارت Light Emitted Diode به معنای دیود پخش کننده نور است . پنل های ال ای دی منبع نوری است که از قرار گرفتن دیود ها کنار هم تشکیل شده است و با توجه به نحوه ی قرار گرفتن دیود ها به سه دسته ی SMD,LEDو COB تقسیم می شود . این پنل ها به واسطه شارنوری بالا، بهره نوری بیش از ۹۰ درصد، شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰، طول عمر بیش از ۲۵ هزار ساعت و زاویه تابش ۱۲۰ درجه گزینه مناسبی برای مصارف خانگی، تجاری، اداری، هتل ها، بیمارستان ها و مصارف زیباسازی و دکوراسیون هستند از پنل ها ی led  اغلب در فروشگاه ها ،مراکز تجاری ،محیط استفاده می شود البته جدیدا در بسیاری از منازل مسکونی نیز استفاده می شود .

 

پنل ال ای دی

این پنل ها در سه رنگ آفتابی، مهتابی و نور طبیعی تولید می‌شوند و بسته به نوع کاربرد برای محیط های خانگی، اداری و صنعتی مناسب است. این پنل های به شکل مربع و همچنین به شکل یک لامپ ال ای دی گرد سقفی موجود است.

 

ریسه ال ای دی شلنگی و نواری

ریسه ال ای دی محصولی جدید و همه کاره درنورپردازی هستند. انواع مختلفی دارند که شامل تفاوت های زیادی می باشند، اما در بیشتر موارد، آنها ویژگی های زیر را دارند:

 

ریسه ال ای دی

 

 

متشکل از تعداد زیادی LED جداگانه که روی یک مدار باریک و انعطاف پذیر نصب شده اند .با برق DC، ولتاژ پایین کار می کنند.در طیف گسترده ای از رنگ ثابت و متغیر موجود هستند . پیچیده در یک قرقره بلند (معمولا 5 متر) که می تواند به طول بریده شود، و شامل چسب دو طرفه برای نصب است

 

 می توان انواع ریسه را برای روشن کردن پله ها، سقف های کاذب و… به کار برد. این روزها انواع ریسه ال ای دی نسبت به ریسه هایی که مصرف انرژی بیشتری دارند مورد توجه قرار گرفته و در تزئینات و نورپردازی فضا بیشتر به کار می روند.

 

 

لامپ ال ای دی گل

لامپ ال ای دی گل به دلیل طراحی خاص خود مورد توجه قرار گرفته است. لامپ LED  گل، دارای زاویه تابش ۱۳۰ درجه است. به دلیل  زاویه تابش مناسب این لامپ برای کاربردهای خانگی، صنعتی و تجاری به یک گزینه مناسب تبدیل شده است. شار نوری این لامپ ۳۳۰۰ لومن است ( نوری معادل بیش از ۳ لامپ ۱۰۰ وات رشته ای). بهره وری بیش از ۸۵ درصد، شاخص نمود رنگ بالای ۸۰ و طول عمر بیش از ۲۵ هزار ساعت از دیگر ویژگی های این لامپ است. سرپیچ این لامپ ال‌ای‌دی ۴۰ وات از نوع E27 است و برای کاربری های تجاری بخصوص میوه فروشی ها و یا فروشگاه ها کاربرد دارد.

 

لامپ های ال ای دی فیلامنتی

این لامپ از نوع لامپ های ال ای دی می‌ باشد. نوعی لامپ مدرن است اما ظاهرش شبیه لامپ های رشته ای قدیمی است. می توان لامپ فیلامنتی را جزو لامپ های دکوری دانست زیرا سازنده با تلفیق کردن مدرن و کلاسیک توانسته شکل و ظاهر جذابی را به وجود آورد. بسیاری از طراحان داخلی از این نوع لامپ ها در کارهای خود استفاده می‌ کنند زیرا شکل و ظاهری جذاب و زیبا دارد و برای نورپردازی محیط بسیار گزینه مناسبی است.لامپ ال ای دی فیلامنتی نوعی از لامپ های ال ای دی هستند با مصرفی مشابه با سایر لامپ های ال ای دی دیگر با این تفاوت که نسبت به آن ها کمتر گرم میشوند.

خرید لامپ ال ای دی فیلامنتی مناسب انواع مختلف لوستر می باشد و خیلی از افراد آنرا به عنوان لامپ برای لوستر می شناسند.

 

در ساخت لامپ‌ فیلامنتی و ادیسونی نیز تفاوت هایی وجود دارد. در لامپ ادیسونی جیوه وجود دارد اما در لامپ‌های فیلامنتی مواد مضر وجود ندارد که خود یک مزیت عالی می باشد.لامپ ادیسونی مقاومت کم تری دارد و گرم تر می شود.

مقاومت لامپ فیلامنتی به مراتب بیشتر از لامپ ادیسونی می‌باشد در نتیجه در برابر فشار و ضربه محکم تر است و دیرتر می شکند. مدل های لامپ فیلامنتی متنوع تر می باشد و می توان گفت طول عمر بالای این نوع لامپ سبب شده است افراد زیادی به خرید آن تمایل پیدا کنند.

 

 

لامپ های ال ای دی هالوژنی COB و SMD

علت نام گذاری این لامپ ها با اسم لامپ‌هالوژن به علت تشابه ظاهری این محصولات با لامپ های هالوژنی قدیمی است. لامپ ال ای دی هالوژنی یکی از پر مصرف ترین لامپ های ال ای دی است. کاربردهای خانگی و تجاری لامپ هالوژن در بخش‌های مختلفی مانند دکوراسیون باعث اسقبال خوب به این نوع لامپ شده است.

لامپ ال‌ای‌دی هالوژن با دو نوع تکنولوژی لامپ SMD و COB و پایه استارتی GU10 تولید می شود که برای روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و موضعی مناسب است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به طول عمر بالا و صرفه‌جویی بیش از %۸۵ در مصرف انرژی اشاره کرد. شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰، زاویه تابش ۳۶ درجه ای و شار نوری ۵۶۰ لومنی از ویژگی های این لامپ است.

 

لامپ ال ای دی شمعی

لامپ ال ای دی شمعی به دلیل ظرافت طراحی برای نصب روی لوستر ها کاربرد دارد. طراحی زیبا،شاخص نمود رنگ (CRI) بیش از ۸۰ و زاویه تابش ۲۵۰ درجه ای باعث محبوبیت بیشتری شده است. کاربرد لامپ ال ای دی شمعی به لوستر محدود نمی شود، لامپ های سرویس بهداشتی، آباژورها، چراغ های مطالعه و چراغ های خواب نیز از موازد استفاده لامپ ال‌ای‌دی شمعی هستند.

 

لامپ های وال واشر

وال واشر چیست ؟

کلمه وال واشر (Wall Washer) برای کسانی که در زمینه نورپردازی فعالیت دارند ، کلمه بسیار شناخته شده ای است.

وال واشر قطعه ای است که از تعدادی لامپ در کنار هم که به اشکال مختلف چیده شده اند تشکیل شده و تعداد لامپ ها، اندازه آنها و میزان توان هر یک می تواند بنا به نیاز و نوع پروژه ای که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرند، متفاوت باشد.

 

 

لامپ ال ای دی قارچی

لامپ ال ای دی قارچی (Mushroom Led)  به دلیل طراحی ظاهری خود،  دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نور واضح دارند زاویه تابش این لامپ 110 درجه می باشد مانند میوه فروشی‌ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند.

 

لامپ ال ای دی زیتونی

لامپ ال ای دی زیتونی (Olive Led) که به نوعی جایگزین لامپ های گازی قدیمی شده است از شکل ظاهری متفاوت برخوردار است و با دو درایور مجزا و پرتاب نور ۳۳۰ تا ۳۴۰ درجه‌ای از جمله لامپ ال ای دی متفاوت به شمار می رود که در انتخاب خریداران مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

لامپ ال ای دی اشکی

طراحی زیبا، شاخص نمود رنگ (CRI) بیش از ۸۰  و زاویه تابش ۲۵۰ درجه ای باعث مقبولیت بیشتر لامپ ال ای دی اشکی شده است. یکی از کاربردهای اصلی لامپ های ال ای دی اشکی به عنوان روشنایی لوستر هاست. کوچک بودن این نوع لامپ LED  آن را برای قرارگیری در لوستر مناسب کرده است. کاربرد لامپ ال ای دی اشکی به لوستر محدود نمی شود، لامپ های سرویس بهداشتی، آباژورها، چراغ های مطالعه و چراغ های خواب نیز از موازد استفاده لامپ ال ای دی اشکی هستند. لامپ های ال ای دی اشکی و شمعی شکل ظاهری بسیار شبیه به هم دارند. لامپ های اشکی با کشیدگی بیشتر در قسمت انتهایی زیبایی دوچندانی یافته اند. این نوع لامپ هنگام قرار گرفتن در لوستر می تواند جلوه بیشتری ایجاد کند.

 

 

 

لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی یا لامپ vintage یا لامپ فیلامنتی آنتیک نوعی از لامپ های فیلامنتی کربنی یا تنگستنی است. این لامپ‌ها توسعه یافته همان لامپ رشته ای قدیمی است که بوسیله رشته های داخلی طولانی و پیچ خورده شان که نور زردرنگ یا نور گرمی تولید می کند و معمولا به عنوان لامپ دکوری یا لامپ دکوراتیو استفاده می شود. لامپ های فیلامنتی و لامپ های ادیسونی در دسته لامپ های زیبایی و دکوراتیو قرار می‌گیرند. این روزها استفاده از این دسته از لامپ ها گسترش یافته است چون علاوه بر ظاهر زیبا می‌توانند نور مناسبی را مصرف بهینه برق در فضا تامین کنند.