پروژکتور ال ای دی


 

پروژکتورهای LED چیست ویژگی ها مزایا و کاربرد

 

پروژکتور ال ای دی بهترین انتخاب  برای فضا هایی است که نیازمند نورکامل ، با کیفیت و ماندگار است .

در ابتدا در مورد پروژکتورهای ال ای دی باید گفت که ساختار این پروژکتورها با ما بقی پروژکتورها تفاوتی ندارد ، اختلاف  در نوع لامپ  ویدیو  پروژکتور ال ای دی می باشد که جای لامپ  از ترکیب ال ای دی های  قرمز ، سبز و آبی  استفاده می کنند .

پروژکتور ال ای دی به دلیل داشتن تنوع بالا یکی از پر طرفدارترین نوع پروژکتور در همه دنیا می باشد ، این پروژکتور دچار افت نوری  نمیشود و قابلیت نصب  بسیار آسانی دارد ، برای نشان دادن اهمیت یک  مکان از پروژکتور های ال ای دی که  قدرت تولید نور بالا و مصرف بسیار پایینی دارد ، استفاده میشود .

اگر می‌خواهید بدانید  بهترین و مناسب ‌ترین پروژکتور ال ای دی چیست ، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد .

در هنگام خرید پروژکتور ال ای دی به چه مواردی  باید توجه کرد !

در هنگام خرید پروژکتور های ال ای دی باید به توان مصرفی ، وات ، لومن ، زاویه تابش ، درجه حفاظت یا IP، شاخص نمود رنگ ، ضمانت و ... را در نظر بگیرید ، که این موارد تاثیر به سزایی بر قیمت پروژکتورهای ال ای دی دارد.

 

مشخصاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد را بررسی میکنیم :

لومن - در واقع روشنایی نور را که مقدار کل نور ساطع شده در واحد  زمان می باشد را اندازه گیری می کند .

وات - نور توانی تولید می کند که وات به آن اشاره میکند ، نوربا طیف  LED  وات بالاتر ، لومن ( روشنایی ) بیشتری را پخش می کنند .

دمای رنگ رنگ نور ساطع شده را که با گرما در ارتباط هست را اندازه می گیرد .  

لنز وسایل روشنایی از عدسی هایی استفاده می کنند که براتلاف نور تاثیر میگذارند ، عدسی شفاف یا لنز مات دو نوع از متداول ترین نوع از این نوع از عدسی هاست .

سنسور حرکتی در داخل وسایل روشنایی حسگر هایی هستند که وقتی حرکتی نزدیک به نور باشد را تشخیص می دهند و خودکار روشن می شوند ، برای اهداف  روشنایی امنیتی این یک وسیله  ایده آل می باشد .

 

مشخصات پروژکتور ال ای دی

جنس بدنه پروژکتورهای ال ای دی  از آلومینیوم  اکسترود است که موجب  افزایش طول عمر آن  و مقاومت  بسیار زیاد این پروژکتور ها می شود و  به دلیل تولید نور در رنگ های گوناگون و تبدیل  95 درصد از برق مصرفی  به نور آلودگی کمتری نسبت  به پروژکتور های مشابه ایجاد میکند و نیز به خاطر نداشتن جیوه از تولید تشعشعات جلوگیری میکند و  باعث انتشارآلودگی محیط نمی شود .

پروژکتور LED یکی از منابع تامین روشنایی در محیط ‌هایی با متراژ بالا چه در محیط بسته و چه در محیط باز هستند ، که به دلیل کیفیت نور بسیار بالا، قابلیت نصب در فضای آزاد را به راحتی دارند . این محصولات توانایی های بی شماری دارند و همچنین می‌توان زاویه یا شدت تابش نور را در آن‌ ها تنظیم کرد .

مهم‌ترین قسمت در نورافکن  ال ای دی ، منبع تغذیه آن‌ها می باشد ،  و همین  قسمت است که طول عمر چنین  محصولاتی را تعیین می‌کند و بر روی کیفیت دیود که نور از آن ساطع می گردد می گذارد . وظیفه پخش نور را لنز آن بر عهده دارد ، کیفیت این لنز کاهش دهنده اتلاف نور در این محصولات روشنایی می باشد و در عین حال پرتوها در مساحت مورد نظر به خوبی پخش می شوند.  نوع لنز بستگی به اندازه فضا و شرایط محل نصب دارد .

کیفیت  چیپ های به کار رفته در پروژکتور ها باعث طول عمر بالا ، قدرت و بالا رفتن راندمان  و ایمنی آن میشود .

 

مزایای  استفاده از پروژکتور های ال ای دی

بزرگترین مزیت پروژکتور های ال ای دی طول عمر لامپ و خروجی حرارکت کم آنها نسبت به لامپ های  سنتی  است . حرارت تولید شده در پروژکتور های ال ای دی بسیار کم بوده و باعث میشود 80 درصد مصرف کمتری نسبت به پروژکتورهای قدیمی  و مشابه  در بازار را داشته باشد .

پروژکتورهای ال ای دی قابلیت  کم و زیاد شدن  شدت نور و هچنین تنظیم  زاویه تابش را دارند که با استفاده از این مزیت  میتوان  به تنظیم نور دلخواه با زاویه مناسب  رسید .

پروژکتور ال ای دی  با داشتن  رنگ طبیعی و در دسترس بودن انواع پروژکتور ها  با دمای رنگ مهتابی و آفتابی ؛ کیفیت نور حرفه ای  و  فوق العاده را نمایش میدهند .

پروژکتورهای ال ای دی 10 برابر نسبت به پروژکتور های قدیمی و مشابه  طول عمر بالاتری دارند و  بیش از 1000 ساعت  یا بیشتر کار میکنند .

پروژکتورهای ال ای دی به جریان  هوای  زیادی نیاز ندارند و در دمای بسیار پایین تر کار میکنند . 

با توجه به این مزایا میتوان گفت  پروژکتور های ال  ای دی محصولی با دوام بوده که با استفاده از این پروژکتورها میتوان جلوه ی زیبایی به محیط بخشید .

معایب  پروژکتور های ال ای دی

نقطه ضعفی که می توان به پروژکتور های ال ای دی گرفت قیمت نسبتا بالای آن می باشد که با توجه به بدون جایگزین بودن و همه جانبه بودن این نوع پروژکتور نمی توان آن را عیب دانست . که آن نیز با احتساب عدم نیاز به تعویض مداوم و مصرف برق کم جبران می گردد . پروژکتور های ال ای دی روشنایی بالایی دارد ،  پروژکتورهای LED حداکثر 3000 تا 3500 لومن هستند .

انواع  پروژکتورهای ال ای دی

به دلیل تنوع بسیار بالای انواع تکنولوژی استفاده شده در ساخت پروژکتور ال ای دی در این مقاله فقط به پر فروش ترین آنها اشاره می کنیم ؛ جدیدترین تکنولوژی نور دنیا تا به امروز ال ای دی بوده  و مدل های  SMD  ،COB  ، DOB  ، کامپکت و ... به روش های  مختلف  طراحی و نصب ال ای دی ها  اطلاق  میگردد .

تفاوت پروژکتور های COB  و SMD  در نوع قرار گیری دیود های آن ها می باشد ، پروژکتور SMD حجم کمتری را به دلیل اینکه دیود های نوری آن ها روی یک سطح قرار میگیرد اشغال می کنند .

پروژکتور SMD  قابلیت تولید نور در رنگ های مختلف را دارد در حالی که پروژکتور های COB  این توانایی را ندارند ولی پروژکتور های COB   از کیفیت و شاخص نمود رنگ بالاتری بهره مند می باشند .

پروژکتور های SMD  لومن بر وات بالاتری نسبت به پروژکتورهای COB  دارند اما شاخص نمود رنگ در آن ها در سطح پایین تری می باشد .

پروژکتور های COB   نور متمرکز تری را داشته و میتوانند محیط بزرگتری را روشن کنند .

 

 

انواع پروژکتور LED از نظر محل نصب و نحوه  تامین انرژی

انواع پروژکتور ال ای دی در دسته  های خانگی ، صنعتی ، خیابانی و خورشیدی  قرار دارند.

نمونه‌های صنعتی دارای استاندارد ساخت بالاتر و طول عمر بیشتر هستند ؛ زیرا شرایط کاری آن‌ ها سخت است و باید بتوانند کیفیت نور خود را در دراز مدت حفظ کنند.

پروژکتور های ال ای دی خورشیدی در برابر نفوذ گرد و غبار بسیار مقاوم  و درواقع برای تمامی شرایط های جوی آماده  می باشند . و درجه IP آنها بالاست ، این در حالی است که پروژکتور ال ای دی خانگی یا فروشگاهی ، نیازی به این درجه بالا از حفاظت در برابر شرایط محیطی ندارد و دلیل آن نیز بدیهی می باشد چون داخل فروشگاه یا خانه همیشه دما و نوع آب و هوا ثابت می باشد .

از سوی دیگر طول عمر، توان و شدت نور پروژکتورهای صنعتی بسیار بیشتر از محصولات خانگی و فروشگاهی است . زیرا محیط‌های صنعتی پر از گرد و غبار و آلودگی‌هایی هستند که جلوی انتشار نور را می‌گیرند . به علاوه در چنین فضا هایی روشنایی به صورت 24 ساعت در هفته نیاز می باشد ، در نتیجه به دلیل نداشتن امکان استراحت برای منبع نور باید از فناوری خنک‌ کنندگی پیشرفته‌ای در آن استفاده شود که مانع از سوختن لامپ می‌شود .

پروژکتور های خیابانی بیشتر برای روشن تر شدن جاده ها و بزرگراه ها استفاده میگردد ؛ که نور با شدت بالا و بدون خیرگی چشم  پخش می شود .

هر چند که تعداد پروژکتورهای خورشیدی درحال افزایش می باشد ، بیشتر پروژکتورهای ال ای دی موجود در بازار امروز از برق شهری به عنوان منبع تامین تغذیه خود استفاده می‌کنند . به همین دلیل است که در زمان نصب آن‌ها ، نیاز به سیم‌کشی و شبکه بندی  اصولی وجود دارد .

اما برخی از محصولات جدید از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند . در نتیجه نیازی به اتصال به برق شهری ندارند و می‌توانند با دریافت  انرژی خورشیدی در طول روز ، نور لازم را در طول شب ایجاد کنند . این محصولات دارای سنسورهایی هستند که به محض تاریک شدن هوا به طور خودکار روشن می‌شوند و در مکان‌هایی کاربرد دارند که هزینه کابل کشی زیاد است .

کاربرد پروژکتورهای ال ای دی چیست ؟

پروژکتور ال ای دی علاوه بر داشتن کیفیت بالا و نور زیاد توان بالایی دارد که میتوان ازآن ها برای روشن  نموندن  مساحت های بزرگ مانند استادیوم وهچنین برای نور پردازی ساختمان ، روشنایی پارکینگ و ... استفاده کرد .

 در آخرمی توان گفت که نصب یک پروژکتور ال ای دی  می تواند  امنیت و  زیبایی ظاهری  خانه  و محیط شما را افزایش دهد ، بنابراین یک  پروژکتور ال ای دی  با کیفیت از نظر توان مصرفی و نور خروجی ، براساس کاربری  فضا ، ارتفاع در صورت  مسقف بودن ، نوع نصب و نوع پروژکتور انتخاب وخریداری کنید .

در صورت نیازبه مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر درباره پروژکتور ال ای دی و دیگرمحصولات می توانید با کارشناسان گالری روشنایی مهیاردرارتباط باشید .